Nenechte se napálit, skutečné leštění netrvá 3 hodiny
02. 02. 2018 | Alexis Papadopulos Klidně 40 hodin práce s leštičkou zabere důkladná korekce laku, aby vypadal jako nový.
Honza připravil krátký článek o tom, kolik zabere leštění laku auta ve skutečnosti času. Pokud stojíte před rozhodnutím, komu svěříte své auto, může vám pomoci vybrat správného člověka - případně koukáte na leštičky a plánujete začít sami.
Co je vlastně autolak
To, co nás zajímá, a co převážně lze opravovat bez nutnosti přelakování, je lak čirý. Pomineme jednosložkové laky dřívějších dob. Dnešní laky jsou vícesložkové. Zjednodušeně se většinou skládají z plniče, barvy a čirého laku. Dříve bývaly plné těžkých kovů, což je dnes zakázáno environmentálními předpisy, jsou tedy vodou ředitelné, velmi tenké a vcelku choulostivé. Běžná celková tloušťka vrstvy laku bývá +- 120 µm(0.12 mm) a platí, čím víc, tím líp. Čirý lak se na této tloušťce podílí cca 1/3. Asi je vám jasné, že automobilky šetří, kde můžou. Nejčastěji tam, kde to nevidíte.
Díky své práci jsem se dostal na výrobní linku jedné automobilky a z pozice dodavatele jsme řešili s lakýrníky efektivnější způsob leštění čerstvě nalakovaných laků na lince. K mému lehkému překvapení došlo v okamžiku měření celkové tloušťky laku na daném autě, tedy od plechu po čirý lak. Tady jsme na dveřích v horní části naměřili průměrně cca 90 µm(0.09 mm), ale ve spodní části dveří jen 65 µm(0.065 mm). Ano, v této tloušťce je plnič, barva i lak. Pro porovnání průměrná tloušťka vlasu se udává 45 µm–95 µm(0,045 mm–0,095 mm). V případě jakéhokoliv šrámu ve spodní částí dveří s tloušťkou vrstvy kolem 65 µm není už co zachraňovat.
Autolaky mívají z výroby různá poškození či výrobní vady. Poškození vzniklá manipulací a přepravou jsme schopni řešit leštěním, ale vady způsobené špatným technologickým postupem lakování zachrnánit nedokážeme.
Co je leštění autolaku?
Ve zkratce jde o proces mechanického opracování poškozené vrstvy laku. Používáme k tomu rotační a excentrické leštičky mnoha rozměrů, leštící pasty s různými typy a velikostmi abraziv, a v neposlední řadě leštící kotouče z různých materiálů a tvrdostí. Jestli vás napadá, že se vezme nejabrazivnější pasta, s nejtvrdším kotoučem, a tím se to všechno zleští, zklamu vás. Tak přímočaré to není.
Může to fungovat na tvrdém laku, ale pravděpodobnější je, že odeberete víc laku než by bylo nutné a v podstatě ho zničíte. Musíte myslet do budoucna. Dokázat odhadnout, kdy už dochází ke klesající návratnosti vaši práce a najít rovnováhu – každý odleštěný mikron navíc sice může odstranit víc vad laku, ale taky může způsobit jeho předčasné selhání. Leštění měkkého laku přináší další úskalí. Jste sice schopni vcelku rychle odstranit většinu hlubších poškození, ale na dolešťování si můžete vylámat zuby. Někdy i nejjemnější pasty a kotouče po sobě zanechávají stopy a nejsou dost jemné k dosažení perfektního výsledku.
Vyleštěný lak je pak vhodné chránit použitím některé z ochran laku, ať už vosky, sealanty či keramickými povlaky, a náležitě se o něj starat, aby vám dělal pořád radost. Typy ochran laku si rozebereme v dalším článku.
Co je to broušení laku?
Broušení laku pro mě znamená postup, kdy se použije broušení na sucho či mokro spolu s brusnými papíry různých zrnitostí. Tento postup bývá agresivnější a slouží k odstranění větších vad laku, kdy už leštící systémy selhávají a přestávají být efektivní, např. když je v laku hlubší rýha. Lze jej dělat ručně i za pomocí excentrických brusek/leštiček.
U nových aut s továrním lakem nedoporučuji uchylovat se k rozsáhlejšímu broušení laku. Textura laku, tzv. pomeranč, který je naprosto běžný, lze leštěním částečně zredukovat, nicméně až broušením se dá docílit naprosto rovného laku bez textury a maximálního lesku. Tento proces se výhradně používá na auta, která se lakují s vědomím následného broušení a vrstva čirého laku na nich bývá násobně tlustší.
Pro broušení na továrních lacích existují techniky, při kterých zůstává textura laku zachována, nemusí ale být tak učinné.
Nenechte se napálit
Je nutno říct, že neexistuje žádná světová autorita na kontrolu správnosti daných postupů a na sjednocení výsledků odvedené práce. Každý, kdo tuto práci vykonává, by měl volit postupy dle svého nejlepšího vědomí a svědomí a ubrat laku jen tolik, kolik je vážně nutné, aby se i v budoucnu dalo na laku pracovat. Každé auto je jiné, resp. jeho lak nikdy není stejný. Laky můžou být velmi tvrdé, ale i velmi měkké, obojí vyžaduje zcela odlišné přístupy, postupy a časovou náročnost. I kdyby byly stejné ve všech ohledech, tak po pár dnech či týdnech provozu bude každý jinak poškozený. Někdo jej zajede umýt do kartáčové myčky, někdo jej sám doma ručně umývá. Proto nelze unifikovat postupy, ale vše je nutno řešit individuálně. Stejně tak má každý zákazník jiná očekávání a jiné finanční možnosti.
Pro odhad ceny je důležitá inspekce laku u nás na provozovně. Nikdy vám neřeknu cenu po telefonu či dle fotek. Nejférovější mi příjde účtovat dle odpracovaných hodin ve kterých je započítán i veškerý materiál. Ukážu vám reálné možnosti, kterých lze docílit s ohledem na stav vašeho laku, vaši představu a s ohledem na rozpočet.
Pro prvotní představy časové náročnosti – u zcela nového auta se můžeme pohybovat v rozmezí 8 až 15 hodin, udržované starší auto může zabrat 16 až 25 hodin, a velmi poškozené tvrdé laky se můžou blížit k 50 hodinám práce, v určitých případech i více. V tomto čase je zahrnuta příprava na leštění, leštění a příprava na následující ochranu laku.
Nenechte se nachytat na lákavé nabídky leštění v rámci pár hodin. Má-li se jednat o dobře odvedenou práci, není snadné auto na leštění připravit za 2 hodiny, natož jej za 4 hodiny ‘‘vyleštit‘‘.
Podobný nešvar panuje i u firem nabízejících mycí služby. Tyto firmy se před několika lety předbíhaly v nabídkách na mytí aut za co nejnižší ceny, které byly hluboko pod náklady. V posledních letech nastal boom s detailingovými firmami, které začaly nabízet kvalitnější mycí služby za, na první pohled, násobně vyšší ceny. Firmy nabízející odfláknuté levné služby začaly vnímat, že zákazníci nehledí jen na nízkou cenu a začaly kopírovat názvosloví i ceny od dobrých detailingových firem. Zapomněly ale na jednu zásadní věc – na kvalitu. Dnes už podle názvosloví nedokážete rozlišit kvalitní služby od těch podřadných.
Z mého pohledu je úplně jedno, jestli někdo umývá auta nebo dělá detailing. Zajímá mě výsledek. Dívejte se na čistotu prostředí, užívání kvalitních šetrných pomůcek a chování se k autům klientů. Toto byl i důvod, proč se dnes tomuto řemeslu věnuji – před lety tu nebyl nikdo, komu bych svěřil své auto.
Mrkněte, jak leštíme a pečujeme o auta našich zákazníků
Pakliže do toho jdete na vlastní pěst, mrkněte na vybavení pro renovace laku