Petr Mára se nás zeptal: jak pečovat o nové auto?

29. 08. 2021 | Alexis Papadopulos Nejstarší český YouTuber Petr Mára koupil ☝ Porsche Taycan a řeší obligátní otázku, jak pečovat o nové auto.

Petr Mára
 

Když jsem se dozvěděl, že přijede Petr Mára, měl jsem kurevskou radost.

Petr dbá na image. Spojuje se s předníma značkama na trhu a to mě zahřálo u srdíčka.

V ČR je známý jako průkopník moderních technologií a hlavně Apple guru.

O moderních technologiích vybudoval YouTube kanál se 150 000 sledujícími a to je na českou scénu masakr.

Celé si to sedlo jak prdel na hrnec, protože Petr o údržbě nového auta nevěděl vůbec nic, ale chtěl to změnit.
 

Ahoj, Petr Mára, nový video

Řekl jsem svým lehce přidrzlým brněnským slangem: Ty Petře poslouchej, lidi řeší to samý co ty a maj z toho blbý spaní. Koupí nový auto, na který několik jařin fárali jak zběsilí a chtějí vědět, jak o něj pečovat, ať je krásný třeba i po 5 jařinách. Před pár měsícema jsme založili vLesku YouTube a co takhle o tom natočit rozhovor a pustit to do světa?

Petr: Jasně, proč ne, to je super!

Ale fakt jsem čekal namyšlenýho pražáka!

Přijel vysmátej týpek a neměl problém s náma natočit rozhovor.

Takže jsem byl zaskočenej hned 2x.

Moje zkušenosti s vystupováním před kamerou čítají asi 5 videí a vůbec 1. rozhovor natočím s takhle zkušeným harcovníkem.

Ale život mě naučil: když se objeví příležitost, jdi do toho, znovu se už neobjeví.

Kamera, zvuk, akce!
 

Porsche Taycan 4S

O co jde?

Petr koupil Porsche Taycan. Brutálně výkonná mašina do zásuvky.

A jako správný technický týpek chtěl vědět, jak pečovat o nové auto. S tím, že ochranu laku pořešíme my.

Pocit, kterej člověk má u nového auta, že chce o něj dobře pečovat, aby dlouho vydrželo, nemusí být jen u Porsche. 

Auto není rohlík, kterej se kdyžtak použije na strouhanku.

 

Petr Mára čistí skla

Začnu interiérem: pravidelnost = rychlejší a méně práce

V interiéru trávím 99 % společného času s autem. Za ty roky jsem si ověřil, že čistý interiér působí hodnotněji a mám z auta lepší pocit.

Kouzelný na tom je, že interiér zvládnete opečovat všude, kde je vysavač (většina benzinek).

Nový auto má zásadní výhodu: nikdo ho před tím nezasvinil. Píšete na nepopsaný list papíru.

Pokud jste jako já nebo Petr Mára, najezdíte průměrně 10 - 20 tisíc kilometrů ročně, na interiér vám postačí 10 minut týdně.

Mám na to vyčleněnou sobotu. Zajedu k vysavači, vysaju. Mám to rychle, protože když vysáváte pravidelně, nečistoty nestihnout propadnout do nejnižších pater koberce a vysvač je vezme na 1. dobrou.

Vysávat jednou týdně je rychlovka. Vysávat po 3 měsících je jak stát před horou nádobí po grilovačce s 8 kamikama, bez myčky a přítelkyně vyje jak šakal do záchodové mísy po 7 kubíčkách.

Pak šplíchnu čistič interiéru do utěrky a otřu prach z palubovky. 

Nakonec (pokud je to nutné) očistím okna.

Toť vše!

Co doporučuji na interiér:

Elektrické Porsche

Exteriér: na co si dávat pozor

Zde jsem sepsal seznam tradičních věcí, které nejvíc škodí laku a do závorky jejich řešení/prevenci:

  • Hmyz (ochranná PPF fólie, rychle umýt)
  • Ptačí trus (ochranná PPF fólie, rychle umýt)
  • Kamínky (ochranná PPF fólie)
  • Silná chemie (pH neutrální autokosmetika)
  • Kyselé deště a UV záření (vosk, keramika, PPF fólie a garáž)
  • Kartáčová myčka (vyhýbat se jako čert kříži)
  • Nešetrné mytí (mrkněte na článek jak umýt auto)
  • Polétavá rez (PPF fólie a dekontaminace laku)

Teď už vám je jasné, s čím my blázni do aut bojujeme :).
 

Mytí ručně, ostatní je málo, kartáče ne

Aby auto z venku vypadalo pořád krásně, mytí je must have.

Kartáčovým myčkám se vyhýbám - dobrovolná likvidace laku.

Značka ideál je ruční mytí 2 kyblíkovou metodou, šetrným autošamponem, mycí rukavicí a usušit sušícím ručníkem - viz náš článek jak umýt auto.

Chápu, né každý máme auto kde umývat a Petr Mára jako městskej pasr není výjimka.

Osobně mi přijde nejlepší využít veřejné wapky. Domluvit se správcem nebo přijet večer, kdy jsou všichni na lovu v šantánu a v klidesu auto umýt ručně.

Pozor!

I když absolvujete celý mycí program na wapce bez ručního mytí, lak nebude čistý a to vylučuje jakoukoliv práci s voskem, detailerem a sušícím ručníkem. 

Tlak vody, i když doplněný chemií, na čistý lak nestačí.

Co doporučuji na mytí:

Zásaditá chemie zlikviduje exteriér

Když už jsem zabrousil k veřejným wapkám. Osobně je využívám, hlavně k nouzovému oplachu hmyzu z nárazníku nebo fakt hrubých nečistot na Jeepu.

Ale wapky chce využívat chytře jak Zeman Ovčáčka. Na naprosté většině veřejných wapek používají silnou zásaditou chemii. Ta při pravidelném používání zlikviduje gumové těsnění, plasty a v konečném důsledku i lak.

Proto pracuji jen s finálni demineralizovanou vodou.

Existují výjimky s pH neutrální chemii (tímto zdravím jejich majitele), tam bych se nebál pustit i programy s chemií. Osobně pH neutrální wapky neznám, ale pokud o ní víte, klidně se s námi podělte, můžeme udělat mapu pro další blázny jako jsme my :).
 

Ochrana laku PPF fólií

Ochrana laku je klíč k věčnému mládí...

... a taky pomalejšímu špinění a snažšímu mytí.

Péče o lak pro mě znamená i ochrana laku - v mém případě vosk. Auto udrží krásné i po letech. Vlastně když kouknu Jeepa, není poznat, že má 18 let.

Všechny projevy stáří, působení slunce a kyselých dešťů nastupují daleko pomaleji nebo vůbec.

Proto jakoukoliv formu ochrany laku doporučuji. Nemáte-li čas, zvolte alespoň rychlou jako je Auto Finesse Aqua Coat. Pro lidi, kteří to myslí vážně tu jsou tuhé vosky nebo keramické ochrany laku.

Dneska letí moderní PPF fólie, ale tady už výrazněji zacinkáte. Nicméně ochrání lak i mechanicky, což vosky neumí.
 

Pak už udržovačka jak v posilce

Jakmile je ochrana laku pořešená, stačí už jen auto s dávkou pravidelnosti udržovat.

Bohatě postačí mytí pH neutrální chemií, a občas lak a vlastně i PPF fólii přetáhnout detailerem - prohloubí lesk a prodlouží efekt ochrany laku.

V případě krátkodobějších ochran pak její reaplikaci (obvykle to vychází na 2 - 3 měsíce).

Co doporučuji pro boost lesku:

Natahujem PPF fólii

Off topic na závěr: Co jsme vymysleli u Taycana?

Petr je člověk s malém volného času a chvíli jsem přemýšlel, jak to celé nastavit.

Najezdí ročně zhruba 15 000 km. Dodrží pravidelnou údržbu šetrnými přípravky a k autu se chová slušně.

Přišlo mi nejrozumnější nahodit ochrannou PPF fólii na předek. Tím Petrovi dáme čas proti muškám a ochranu proti kamínkům.

Na zbytek auta jsme natáhli 3 letou keramickou ochranu.

Před keramikou je lepší lak přeleštit, aby byl rovný a čistý. Den jsme ještě strávili leštěním. Trochu mě překvapilo, jak měl Taycan měkký lak...

Kombinace PPF fólie na předku a zbytek v keramice je pořád relativně ekonomická varianta, ale s funkční mechanickou ochranou předku.

Celé nám to zabralo všeho všudy 4 dny. Mytí, dekontaminace, den leštění, den lepení fólie, den schnutí fólie, den aplikace keramiky + vypalování.

Leštění Porsche

Aplikace ochranné PPF fólie na Porsche Taycan

Porsche Taycan

Petr Mára a Alex
 

To je pro dnešek vše :). Snad jsem vám pomohl, pokud tápete s péčí o nové auto. Pokud si i tak nevíte rady, klidně nám brnkněte nebo napište e-mail a doladíme to. Raději se zeptat, než-li to posr... :))
 

Tak zas příště!

/Alex

Objednávky a dotazy: 770 144 424 (po-pá 10-17)

Pečujte o svůj vůz i na Slovensku

Košík: 0