Jak správně umýt auto: Špatné mycí návyky dělají škrábance
01. 09. 2016 | Alexis Papadopulos Nadělat škrábance pouhým mytím nechceme, tak jsem sepsal návod, jak správně umýt auto, ať je ⭐ nádherné i po 5 letech.
Co všechno budete potřebovat
Počítám s tím, že máte po ruce hadici s vodou - ideálně wapku. Osobně nejsem zastáncem mytí bez vody, postrádá to šetrnost. Pár základních věcí by vám tedy nemělo chybět. Tady jsou:
- 2 detailingové kbelíky
- Mycí rukavice.
- Autošampon.
- Přípravek na čištění kol.
- Kartáč na kola nebo samostatná houba na kola.
- Ideálně kvalitní detailingový štětec a přípravek pro předmytí.
Kdy a kde
Osobně pokud nemám auto vyloženě špinavé a nepotřebuje nutně umýt, řídím se počasím. Pokud má být několik dní po sobě hezky, jdu do toho.
Přece nechcete hodit auto do lesku, aby druhý den začalo pršet :).
Pravidlo č. 1: pracujte s předpovědí.
Pravidlo č. 2: umývejte ve stínu. Na slunci totiž voda i šampon rychle zasychá. V lepším případě zůstanou na laku mapy, které půjdou špatně dolů.
Pokud nemáte jinou možnost a slunci se nevyhnete, častěji oplachujte.
Pravidlo č. 3: lak by měl být chladný na dotek. Brzdy a motor také. Já vím, občas to prostě nejde, ale snažte se to dodržet.
Fáze 1: začněte koly
Kola nesou povětšinou největší množství nečistot. Ještě navíc dost zákeřných.
- Umývejte naráz vždy jen jedno kolo. Čistič kol totiž nesmí zaschnout.
- Vezměte třetí kyblík s vodou - na nástroje pro mytí kol. Neoplachujte je v kyblíku, kde budete máčet mycí rukavici.
Nastříkejte čistič, narušte špínu kartáčem na kola, očistěte, opláchněte.
Pak teprve přejděte na další kolo :).
Fáze 2: předmytí
Předmytím zbavíte lak nejhrubější špíny, která by vám pak mohla zůstávat na mycí rukavici a poškrábat lak.
Základní předmytí je vzít wapku a auto pořádně ostříkat. Ideálně odspodu nahoru - je to schválně.
Nečistoty ve spodní části auta se budou déle rozmáčet. Ty, které stečou shora je vezmou s sebou.
Ideální způsob předmytí je pak některý z moderních snow foam nebo alespoň čistič.
Ten nastříkáte mezi spáry, na mušky, mezi dveře a detalingovým štětcem rozrušíte nečistoty. Pak znovu celé auto opláchnete.
Fáze 3: mytí
Tohle už je radost. Tady si budete auto hýčkat :).
Vezměte 2 kyblíky.
V jednom čistá voda a v druhém voda se šamponem (tzv. Two Bucket Method - vznikla v Anglii). Zajistí, že budete k laku maximálně šetrní.
Vždy umyjte malou část auta. Rukavici vyperte od nečistot v kyblíku s čistou vodou. Pak ji přehoďte do kyblíku se šamponem.
Postupujte shora dolů.
Osobně jsem proti mytí krouživými pohyby. Raději volte pohyby rovné - tam a zpět. Krouživé pohyby totiž snadno vytvoří na laku hologramy.
Fáze 4: sušení
Finální fáze. Kvalitní autošampon krásně odvádí vodu.
Jakmile domyjete, opláchněte lak silným proudem vody. Šampon se dostane ze všech míst - zaměřte se na spáry.
Pak je ideální odpojit wapku a pouze slabým vytékajícím proudem vody lak opláchnout. Voda z něj totiž krásně odteče a na laku už skoro žádná nezůstane.
Nakonec vezměte sušící ručník a dosušte zbytky vody.
Metod jak je více - přikládáním nebo tažením v jednom směru. Oboje nejsou špatné, přikládání bude trošku šetrnější.
Málem bych zapomněl na prahy a zádveřní prostory. Ty vysušte také.
Hotovo! A pár konečných detailů
- Ideální je malý kompresorek, kterým vyfoukáte ještě v průběhu sušení vodu ze zrcátek, klik atp... Vždycky odněkud vyteče :).
- Kola nesušte ručníkem. Stačí nějaké staré mikrovláknové utěrky.
- Většina z nás má docela tvrdou vodu. Občas se stane, že na ni někde při sušení zapomenete a zaschne. Proto ještě po mytí celé auto vyleštím detailerem. Spolehlivě odstraní vodní spot a rozzáří lak.