Existují jenom 4 možnosti, jak odstranit škrábance na autě

27. 03. 2020 | Alexis Papadopulos Chcete vědět jak odstranit škrábance na autě? Pak tu mám všechny 4 možnosti, které zvládnete sami ✅

Při své práci jsem se naučil rozlišovat, co ještě dokážu zachránit a co spraví jedině lakovna.

Takže, jak odstranit škrábance na autě?

Úplně 1. lekce zní: nevěřte zázračným opravným kytům. A že jsem jich nakoupil.

Na dálku super. Jdete blíž, zvedáte obočí. Z blízka se tváříte asi takhle:



 

Už nikdy nebude jako první

Nejkrásnější auto vyjede z fabriky. Lakovací stroje moc nechybují. Rovnoměrný rozstřik, nezpomalují, nezrychlují.

Vůbec nejdokonaleji lakované auto jaké jsem viděl byl Aston Martin DBS Superleggera.

Rozložení zrnek metalízy snad rozměřovali, jinak si tu krásu neumím vysvětlit.

Pár týdnů před Astonem přijelo Porsche 911 GT3 RS. Ferdinand Porsche se otáčí v hrobě. Snad jsou Porsche pořád zábavná, protože lakování stojí za prd :).

2. nejkrásnější lakování umí zatraceně zkušený lakýrník. Cit v jeho rukou mu závidí i kardiochirurg a lecketerá teenka by jeho prsty ráda prožila.

I přes jeho až nadpozemský cit poznáte rozdíl. Zrnek metalízy může být víc, míň a povětšinou jsou v trochu jiném úhlu.

Pak tu máme průměrného lakýrníka. Ani jeho práce nemusí být nutně špatná, nechci nikoho urazit. Ale je to vidět. Neřeší detaily, ruk cuk hotovo. 

Cokoliv níž smrdí průserem.

 

Vyleštěňá vs nevyleštěná

Které škrábance zvládnete sami

Máme podklad (železo, plech).
Primer, zjednodušeně řečeno lepidlo.
Barvu nebo metalízu (třeba ta krásná černá).
Na tom všem bezbarvý lak.

Vrstvy lakování
 

A jsme u jádra pudla.

Svépomocí pořešíme škrábance v bezbarvém laku. Což je náplň práce i nás detailerů.

Jak?

V podstatě o d l e š ť u j e m e  bezbarvý lak, srovnáme jeho povrch a škrábance zmizí.

Soused, který nevytočil už bude práce pro lakýrníka. Škrábance prošly až na plech.

 

Glazura na maskování škrábanců Auto Finesse Ultra Glaze

1. Make-up má dělat ženské hezčí

Je to jako dát šeredné holce dokonalý make-up. Za 20 minut práce omladíte auto o 10 let.

Glazura schová jemné i hluboké škrábance v bezbarvému laku. Zasvítí slunce, lak je celiství, lesklý, jak nový. Zázraky se dějí i mimo Vánoce.

Glazura je tajná zbraň bazarů. Naneštěstí používají některou z těch laciných, takže vydrží do prvního umytí.

Když přes glazuru natáhnete vosk, vlastní auto nepoznáte :).

Ultra Glaze od Auto Finesse je záležitost na několik týdnů a vydrží i několik mytí a proto ji řadím do našeho výběru.

Takže 1. možnost - zamaskovat.
 

Ruční leštěnka Auto Finesse Rejuvenate

2. Jdeme do útoku

Jste-li fanoušek "leštěnky" Tempo, nečtěte dál. Jste detailingový barbar a nebudeme si rozumět.

Tempo možná odleští hlubší škrábance, ale nadělá tisíce drobných. Ve výsledku máte ještě smutnější pohled - hlavně když zasvítí slunce.

Smysl mi dává lehce abrazivní leštěnka. Oproti Tempu je skoro zázračná - "pokud škrábanec neodleštíte, alespoň nenaděláte další, avšak vyčistíte lak".

V případě leštěnek a ručního leštění o výsledku rozhodnuje lak.

Je-li tvrdý (BMW, Mercedes, Audi), odleštíte minimum. Většinou jen nejjemnější škrábance.

U měkkých laků (Alfa Romeo, Renault, Tesla) se vám podaří odleštit i některé hlubší. 

A teď vedlejší produkt lehce abrazivních leštěnekočistí kapky vodního spotu, dokonce přischlé mušky a zbytky starého vosku.

Čili. I když některé škrábance zůstanou, získáte čistý, lesklý a hladký lak.

Kdo to s ručním leštěním myslí vážně, vyzkoušejte - Auto Finesse Rejuvenate.

2. možnost - ručně vyleštit.
 

Leštění laku

3. Ke strojům

Budu jako vždy, upřímný:

Trvale z laku odstranit škrábance v bezbarvém laku (čili všechno co vidíme na slunci a ještě neprošlo až do barvy nebo plechu) jde následovně - leštička, kotouče, pasty a leštit, leštit, leštit.

Narazíte-li na zázračnou leštěnku, která zleští všechno a nezbyde nic, nevěřte. Zázraky dělá jen glazura, strojní leštění a mistr lakýrník.

Strojní leštění je vyšší dívčí, o které se rozepíšu v dalším článku. Výbava vás vyjde na několik tisíc, baj oko na osmičku. To samé v případě, že necháte auto vyleštit profesionálního detailera. Není to levná věc, ale vyzáž vašeho auta pošle na úplně jiný level, který široko daleko na parkovišti nemá nikdo.

Ale jen a jen strojně jste schopní z laku odleštit naprostou většinu hlubších i hlubokých škrábanců. 

Další cesty jsou broušení, retuš nebo lakovna.

3. možnost - strojně vyleštit.

 

Retušování laku

4. Mnoho lidí netuší, co zvládneme retuší

Rozstřílená kapota od kamínků nebo hluboké škrábance na nárazníku, ještě nemusí znamenat: “lakovna”.

Jen vás chci upozornit na jednu věc. Ačkoliv dodržíte správný postup retušování, vždycky to bude na blízko vidět. Na dálku, střední vzdálenost a pro potřeby focení už ne.

Budete muset zaběhnout do lakovny nebo k prodejci aut a podle vinka nechat připravit barvu. Pořídit smirk, vybrousit, kápnout, vybrousit, kápnout, vybrousit, vyleštit. 

Hodně jsem to zjednodušil, o přesném postupu se rozepíšu, jakmile půjdu leštit naši E61, která má kapotu jak měsíční krajinu.

Nicméně pořád je to věc, kterou zvládnete udělat doma, relativně bez velkých nároků na prostor, čas a vybavení.

4. možnost - retuše.

 

Hluboké škrábance na laku

Cokoliv dalšího bych předal lakovně

Cena lakování jednoho dílu se dneska pohybuje okolo 4000 kč. Jako není to málo peněz i s ohledem na situaci, kdy vám někdo klíčem objede celý bok auta…

I při parkování se nemusí zadařit a pokud nevezmete sousedovo auto, pohladíte zídku. 

V takových případech bych domácí lakování vynechal. Za těch 15 let co se okolo aut motám, z toho 7 let v detalingu, nepamatuji hezky nalakované auto z domácích podmínek. Určitě ne podle návodu na youtube.

Většinou musíte místo vybrousit. Pak zarovnat kytem. Pak základ, pak nástřik, pak zalakovat. Ideálně přístřik. Jenom odhadnout odstín není sranda.

K tomu bezprašné prostředí, ať není lak plný zrníček prachu. Mimo jiné s tím má problém i hodně automobilek - viz. moje zmínka o Porsche :). VW a Audi u nás má taky černý puntík.

 

V detailingu jsem toho hodně zažil a ještě zažiju

Vyškolilo mě Mondeo, které mělo měkčí lak jak Subaru. Stará E39, která nedala zadarmo ani centimetr laku a u 20. hodiny leštění jsem to přestal počítat.

Prošli nám rukama nejnovější Mercedesy, BMW, Audi, Porsche, Ferrari i můj milovaný Aston Martin.

A jedno jsem pochopil velice rychle: jsou pouze 4 smysluplné způsoby, jak odstranit škrábance na autě.

  1. Zamaskovat glazurou

  2. Ručně leštit jemně abrazivní leštěnkou

  3. Plnohodnotná korekce laku strojní leštičkou + broušení, ale o tom příště.

  4. Retuše

Všechno ostatní, karamboly, hluboké odřeniny z parkování, objeté auto klíčem je práce pro lakovnu. Tohle totiž nespraví paže Arnolda, žádná leštička světa ba ani magická retušovací tužka (možná ta ve Photoshopu).

Přeji vám, ať se všem odřeninám vyhnete a jediné co řešíte je, jak docílit toho, ať se auto ještě víc leskne, protože s tím vám dokážeme snadno pomoct :).

 

/Alex

Objednávky a dotazy: 730 731 777 (po-pá 10-17)

Pečujte o svůj vůz i na Slovensku

Košík: 0