Jak správně umýt motorku
13. 09. 2023 | Alexis Papadopulos 8 z 10 lidí neví jak správně umýt motorku a nenávratně poškozují ☝ její citlivé materiály.
Někteří umývají auto houbičkou na nádobí.
Motorky zase nastříhaným tričkem.
Výsledek?
Nenávratně poškozené materiály.
(Hologramy na laku, doškrábané budíky, zaschlá chemie...)
Krásně poškrábaný display. Důvod? Nešetrné mytí.
To mě fakt štve!
Vlastně mi to je líto.
Proto vám v následujících řádcích ukážu, jak správně umýt motorku, ať ji máte pořád krásnou.
Co budeme potřebovat
Mytí bez vody nefandím. Přípojku na vodu s hadicí beru jako samozřejmost.
- Kbelík s ochrannou vložkou (ideálně 2) a pH neutrální šampon (třeba Auto Finesse Lather)
- Jemnou mikrovláknovou utěrku s delším chlupem (používám Dr. Jekylla)
- Přípravek na čištění hmyzu (třeba Auto Finesse Citrus Power)
- Ruční napěňovač a aktivní pěnu (Auto Finesse Avalanche)
- Štětec na čištění spár (třeba Work Stuff 30 mm)
- Jemný čistič kol a štětec na čištění kol (používám Auto Finesse Iron Out)
- Krásné počasí – pokud se chystáte vyjet, tak ať to není rovnou do deště :)
Nechybí mi tam wapka? No...
Wapka? Na vlastní nebezpečí
S wapkou je to jak s Ruskem. Označí červenou linii, kterou nelze překročit a když ji západ překročí... nestane se nic.
Jenže to nikdy dopředu nevíte!
Mytí auta wapkou je radost. Jenže motorka je jiná písnička. Má vše odhalené - konektory, tlačítka, display, řetěz, ložiska...
Wapkou dokážete udělat velký průser. Má obrovský tlak. Na druhou stranu, když je motorka od bahna, wapka smysl dává.
Ale fakt opatrně!
Wapkujte z větší dálky a citlivým místům se raději vyhýbejte a pokud jsou potřeba, tak z dálky.
Stalo se mi to na vlastní kůži. Umývám motorku, byla od bahna, takže wapkou. Wapkuju z dálky. Spláchnu, umyju, usuším. Druhý den startuju a blik! Chyba motoru.
Protlačil jsem vodu do čidla.
No...
Takže asi takhle:
- Zablácená motorka – wapka
- Běžně znečištěná motorka – hadice
Zakrýt, ucpat, ohřát
Motorka má oproti autu vše odhalené a extrémně rychle se zahřívá.
Když náhodou budete za mytím přejíždět víc než pár metrů, bude motor i výfukovina horká. A horké věci nejdou umývat.
Je tu jedno ALE a tajný trik detailerů!
Na motorce bývá hodně mastných nečistot a když je mastnota ohřátá... NE horká! Jde snáz odmývat.
Výfuk ucpat!
Nechcete, aby do výfuku tekla voda.
O tomhle nebudeme diskutovat. Dobrá je srolovaná utěrka nebo špunt od vína. Dají se koupit přímo ucpávky výfuku.
Doporučuji zakrýt i display, třeba igelitem. U KTM rádo zatékalo do displayů. Zakryjte i startér, pokud máte klasické starování na klíček.
Přes display přetáhnu uzaviratelný sáček.
1. Řetěz a předmýt
Ještě než začnu motorku umývat, očistím řetěz.
(Pokud nevíte jak čistit řetěz, doporučuji tenhle návod od ČZ).
Zlaté pravidlo šetrného mytí, které opakuji pokaždé zní: vždycky nejdřív bezkontaktně předmýt, pak až umýt ručně.
Kdo tohle nerespektuje, s největší pravděpodobností škrábe povrch.
Předmytí sundá nejhrubější nečistoty a motorka jde do kontaktního mytí už "čistá".
A to chceme.
Nebudeme si nic nalhávat, na předmytí je nejlepší wapka.
Testoval jsem aktivku u nás na myčce. Má 1 nevýhodu – není pH neutrální.
Máme 3 možnosti jak motorku předmýt:
- Pouze vodou (lepší než nic, ale je to málo)
- Předmycím roztokem (moje nejoblíbenější, používám Auto Finesse Citrus Power, sebere hmyz, mastnotu, prach a je pH neutrální)
- Aktivní pěna (použivám na hodně zasr... motorku, třeba z cest mimo silnici)
Kterou variantu vyberete, nechám na vás. Každý jsme trošku jiný, každému vyhovuje něco jiného. Z 90 % používám 2. variantu s Citrusem.
Pakliže mám motorku od bahna z terénu, kombinuji 2. a 3. variantu. S tím, že aktivní pěnu raději šplíchám z ručního napěnovače – jsem mnohem přesnější a stříkám tam, kam chci já :)).
Citrus můžu šplíchat naprosto všude, kam mě na motorce napadne. Proto ho miluju.
Citrus i aktivní pěna jako je Auto Finesse Avalanche jsou pH neutrální, takže o materiály strach nemám.
Rozhodně nedoporučuji běžně dostupné dryáky, obvykle to odserou materiály. Nejdříve plasty a to nemluvím o mapách, co umějí nechat...
Postup předmytí motorky je následující:
- Spláchnout jen vodou od nejhrubějších nečistot. Ideálně odspodu nahoru, ať ta nejvíc zaliskaná spodní část má delší čas na rozmočení
- Našplíchat předmycí roztok nebo aktivní pěnu a nechat alespoň 3 minuty působit
- Spláchnout, tentokrát shora dolů
Teď máme motorku "skoro" čistou a můžeme se pustit do kontantního mytí.
2. Kola
Každé mytí začíná kolama. Nechcete je umývat uprostřed nebo nakonec. Oplachovat kola znamená rozstříkat špínu všude okolo...
Používám Auto Finesse Iron Out.
Dost práce ušetří centrální stojan. Kolem si můžete ve vzduchu otáčet a nemusíte motorku popostrkovat.
Postup mytí kol je jednoduchý:
- Rozpráším čistič do všech zákoutí a nechám chvíli působit
- Vezmu štětec a kola důkladně očistím
- Důkladně opláchnu
Doporučuji čističem na kola vzít i boky pneumatik. Kór když jste jezdili off-road.
3. Kbelík, šampon a utěrka – grand finále
Používám vždy metodu 2 kyblíků s ochrannou vložkou.
(V prvním voda se šamponem, v druhém čistá voda na prvotní oplach mycího nástroje).
Umyjete část motorky, utěrku propláchnete v kyblíku s vodou a přehodíte do kyblíku se šamponem a pokračujete. A takhle pořád dokola. Důvod? V kyblíku se šamponem nebudou plavat hrubé nečistoty.
Pracuji s pH neutrálním a biologicky odbouratelným autošamponem Auto Finesse Lather. Na motorku mi přijde perfektní, má ze všech nejlepší lubrikaci.
Utěrka se dostane všude.
Narozdíl od auta umývám utěrkou z mikrovlákna s dlouhým chlupem. Lépe se dostává do špatně přístupných zákoutí (a že jich na motorce je, třeba okolo řidítek). Mycí rukavice je fajn, ale je veliká a neobratná.
A pak už to jede.
Umývám shora a postupuji směrem dolů.
Dělám rovné tahy. Krouživé pohyby NE!
Krouživé pohyby roztahují vlákna kde se schovávají nečistoty a ty mohou povrch škrábat.
Nespěchejte, buďte důslední. U motorky to platí trojnásob!
Až motorku usušíte, nechcete zjistit, že jste někde vynechali :).
Často utěrku oplachujte, ať je co nejčistější.
Hodně lidí používá na spodní část motorky 2. rukavici nebo utěrku, ať si nezasír... tu na vršek. To nechám na vás.
4. Opláchnout
Důkladněji než důkladně!
V zákoutích se drží voda a v našem případě bude naředěná šamponem. A my ji potřebujeme dostat pryč.
Mnohdy to není oplach, ale spíš výplach :).
Dejte si záležet, oplachujte shora dolů.
5. Usušit, jinak bude vodní spot
Kde kapka, tam bílý flek.
Voda je potvora, pokud není demineralizovaná.
Proto sušíme.
Kombinuji huňatý sušící ručník Auto Finesse Aqua Deluxe s elektrickým vysoušečem.
V pořádí ručník – vysoušeč. Zkoušel jsem sušit obráceně, ale vysoušeč tahá vodu a ve výsledku jsem sušil déle.
Popravdě bez elektrického vysoušeče si dneska sušení motorky neumím představit.
Tak schválně: jak chcete důkladně vysušit motor? Tam se prostě nedá rukou dostat, ale vidět tam je :).
Postup sušení motorky je následující:
- Sušícím ručníkem otřu plochy a zákoutí kam se dostanu
- Vezmu elektrický vysoušeč a vyfoukám spáry, motor a zákoutí
- Kde voda vyteče, dosuším ručníkem
Hotovo! Motorka je čistá, suchá a voňavá.
Co nějaký lesk?
Rozhodně!
Ale o tom příště.
Teď hurá mašinu zasr... znovu :).
/Alex
Abych nezapomněl, jak správně umýt motorku jsem natočil i na video: