Z laku vodoodpudivá mašina, v hlavní roli: keramika na auto

19. 06. 2020 | Alexis Papadopulos Celá pravda, kterou musíte o keramice na auto znát, než si ji pořídíte.

Tak nějak jsem vždycky prahnul po moderních high end věcech.

Proto rád vzpomínám na svoje začátky s detailingem. 

Tehdy byla keramika na auto modla bohatých lidí (alespoň u nás v ČR) a to jsem zaručeně nebyl.

Na mě zůstala butelka vosku.

Detaileři za aplikaci inkasovali slušné prachy, ale podotýkám, že aplikace takové keramiky 2x příjemná nebyla. Nejednou se to posralo a boys keramiku slešťovali a dávali znovu :).

Vývoj nezastavíš a průkopníci jako Gyeon do toho začali šlapat a vytáhli se až na světovou č. 1 v keramikách. Gyeon přišel i s prvními keramikami pro běžné uživatele. V té době se začal psát i můj příběh.

Nedám dopustit na dokonale kulaté kapičky. Ty vám žádný vosk neudělá. Vyrobí je jedině keramika. 

Ještě dneska, když se rozprší, zajdu k oknu a koukám, jak se dopadající kapky rozbíjí o hydrofobní povrch keramiky. Z jedné velké kapky vznikne desítka malých.
 

Chrání keramika lak proti škrábancům?

Pár měsíců zpátky mi to nedalo a udělal jsem test na naší pokusné kapotě. Na půlce keramika na druhé vosk.

Neznalí totiž svorně tvrdí: keramika chrání lak proti poškrábání. U vrstvy o tloušťce pár mikronů, což je velikost, která nejde přirovnat snad k ničemu - možná chlupu, je to dost odvážné tvrzení.

Vzal jsem Gyeon Q2 MOHS, natáhnul, počkal 24 hodin, ať alespoň trochu dosáhne správných vlastností. Pak začala prasečina. Houbička. Hrubá strana a projet obě půlky kapoty.

Výsledek? 

Lajckým okem na straně keramiky zhruba o 25 % méně škrábanců. Takže ano, do určité a velmi malé míry můžeme říct: keramika chrání auto proti škrábancům.

Nicméně v kapse mám 7 zásadních benefitů keramiky.
 

7 zásadních přínosů keramiky na auto

  1. UV ochrana - kdo tohle opomíjí, bude po pár letech litovat. Je to jak s levnýma brýlema. Vypadají dobře, na pláži nemusím mžourat, ale odserou to oči.

  2. Vysoká chemická odolnost - většinou v rozmezí pH 2 - 11. Hlavně v zimních solných marastech se na ni dá spolehnout. O kyselých deštích nemluvě.

  3. Kapičky jak korálky - fanda estetiky jásá a značí extrémně hydrofobní povrch.

  4. Méně špíny - rize praktická věc, ale oproti vosku je rozdíl markantní a to nemluvím o neošetřeném laku.

  5. Snáz se myje - hlavně v létě mušky :).

  6. Vydrží přes 365 dní - kdo každé 2 měsíce voskoval, bude v Jiříkově vidění.

  7. Lesk - keramika dodá laku dost specifický lesk. I stříbrná se podobá zrcadlu.
     

Od rychlé po tříletku

O světové jedničce mezi keramikami Gyeon už jsem se zmínil.

Možná za tím úspěchem stojí chytře vymyšlené a odstupňované portfolio.

Začíná to rychlými křemičitými sealanty:

Vesměs je aplikujete během pár minut a namotáte se jak mladá holka na svoji první lásku :).

Pokračují regulérními keramikami:

  • Gyeon Q2 CanCoat - můj miláček. Strašně příjemná a rychlá aplikace, skoro jako detailer. Vydrží 10 000 km a dá se použít jako dodatečná vrchní vrstva pro kteroukoliv další keramiku.

  • Gyeon Q2 ONE - takový entry level. Nanáší se snadno jako vosk, má solidní finish a vydrží suverénních 20 000 km. To už je pro někoho 1 rok.

  • Gyeon Q2 PURE - spotřebujete hodně utěrek, ale jen jedna vrstva a 30 000 km výdrž. Petelice! Kór když ho ještě přetáhnete CanCoatem.

  • Gyeon Q2 MOHS - dlouhodobě nejprodávanější keramika Gyeon. Potřebujete alespoň 2 vrstvy. Vydrží 30 000 km, ale dělá krásnější kapičky a je odolnější než-li PURE.

  • Gyeon Q2 Syncro - profi keramika, kterou zvládne nanést amatér. Vrství se. Dělá nádherné kapičky, vydrží 35 000 km.

Tak…

Po těchto vám druhý den ztvrdne utěrka, kterou jste keramiku otírali.
 

Jakou vybrat?

Těžko se dá říct, že je jedna lepší než druhá. Každá má něco. Hledejte + i - pro sebe. 

Vycházejte z vašeho ročního nájezdu.

Není hůře promyšleného nákupu, než-li koupit keramiku na 18 000 km, když ročně najezdíte 35 000 km.

Pamatujte, že keramiku musíte po aplikaci nechat alespoň 12 hodin “vytvrdnout”. Při konzistentních podmínkách. Ideálně teplotě okolo 18 - 21 stupňů. Po tu dobu nesmí přijít do kontaktu s vodou.

Máte garáž? Pokud ano, super. Pokud ne, sáhněte spíše po některém z rychlých křemičitých sealantů. Třeba WetCoat. Jde nanášet venku.
 

Zkeramikovat jde dneska všechno

Pokud jste mysleli, že to začíná a končí lakem, vyvedu vás z omylu.

Keramikou můžete potáhnout:

Význam to má v podstatě stejný jako na laku. 

Povrch půjde snáz čistit, UV ochrana, bude hezčí, bude kapičkovat a celé to takhe vydrží déle než týden :).
 

Bohužel má i nevýhody

Ale jen pár…

Z mého pohledu považuji za nevýhodu aplikaci. Aby keramika vůbec měla smysl natahovat, potřebujete připravit lak. 

Ideálně strojně vyleštit. Ať je 100 % čistý. Minimálně chemicky dekontaminovat Ironem od polétavé rzi a Tarem od asfaltu.

Pak pokračujete odmaštěním. Pořádně. Naprosto kruciální věc! Čili potřebujete litr Isopropylalkoholu nebo PREP.

A máme tu r-e-a-p-l-i-k-o-v-a-t-e-l-n-o-s-t. Až keramika začne umírat. Obvykle po bocích. Tak co teď? 

Lak má být čistý, tahat keramiku na polomrtvou keramiku? 

Naštěstí tyhle hobby keramiky jdou relativně rychle a lehce sleštit.
 

Tak keramiku nebo vosk?

Přírodní vosky mám pořád rád. Lak se leskne a má hloubku.

Keramika udělá takový “laciný” lesk. Pěkný, ale nemá hloubku…


Mrkněte, o keramikách jsem natočil i video:

Objednávky a dotazy: 770 144 424 (po-pá 10-17)

Pečujte o svůj vůz i na Slovensku

Košík: 0