Skoro jsme zapálili BMW E39 525d

08. 03. 2019 | Alexis Papadopulos Jako věrný fanoušek BMW a "é třicet devítek" zvlášť, jsem udělal nákup století.

BMW E39 525d
 

Donedávna jsem měl krásnou, černou třicet devítku - 525d. Manuál, kůže úplně všude, krásné a nevysezené sedačky, nespráskaná, nerezavá.

Ale sedana...

Začal jsem koukat po kombíku, protože vozím zboží a jezdíme s kamarády na fototripy do přírody. Tak abych do něj všechno co potřebuji naskládal a na fototripu se v něm i vyspal. 

Absolvoval jsem 4 neúspěšné cesty do Německa. A 5. byla osudová.

Byla krásná, garážovaná, s elektrickým kufrem a dvojitýma sklama. Trošku kouřila, vypadalo to na vstřikovače. Majitel byl starší pán, a celou dobu jedinej.

Koupeno.

Turbo na BMW E39 525d

1. rozebírání motoru

Takže diagnostika řekla, že jsou špatné vstřikovače. S tím jste tak nějak počítali. Takže ven s nimi a k tomu vyměnit těsnění pod ventilovým víkem.

A když už v tom budem, vyměníme všechny kladky, řemen a vodní pumpu. Navíc okolo turba byla kaluž oleje, takže rovnou repas turba.

Aby toho nebylo málo, tak teče diferenciál a silentbloky motoru ko. Všechno vyměnit, ať to jezdí :).

A složit.

Rozebírání motoru BMW E39 525d

2. rozebírání motoru

No, když jsme všechno vítězoslavně poskládali, dali zpátky světla a nárazník, čekal nás start.

Motor naskočil. Trochu zakašlal, stejně jako předtím. Světe div se, nic se nezměnilo. E39 se třepala jak drahej pes, zařadil jsem "D" a čudila jak lokomotiva.

Takže znovu diagnostika. Opět vstřiky špatně. Takže rozebrat, přehodit vstřik ze 3. válce na 6. a ze 6. na 3. Složit, nastartovat.

Bum, chybu pořád ukazuje vstřik na 3. válci. Takže chyba v motoru né ve střiku. Tak znovu rozebrat vršek, tentokrát i hlava dolů.

3. a 6. válec dosekaný. Padly do něj vířivé klapky. To nám němec neřekl.

Sundávání olejové vany BMW E39 525d

3. rozebírání motoru

Nechali jsme zrenovovat hlavu, písty prý budou fungovat. Takže po dlouhých týdnech čekání, až vše dorazilo, jsme motor opět poskládali.

Na start jsem čekal docela se skepsí, přeci jen moje trpělivost dost utrpěla - peněženka taky :).

Kupodivu proběhl bez větších problémů. Pětka přestala čudit, tolik se netřepala, ale pořád jsem trochu v sedadle cítil, že to není úplně ono.

Najezdil jsem zhruba 1000 kilometrů a odporoučela se automatická převodovka. Jednoho krásného rána jsem se nerozjel dopředu. Takže repas.

A příběh pokračuje. Odjíždíme s opravenou převodovkou, ujedeme asi 300 km a blík! Rozsvítí se kontrolka motoru a pětka se opět třepe a do toho netáhne.

Je to jasné, musíme opět do motoru a tentokrát i do spodku, takže olejová vana dolů a zkontrolovat šálky. Vše nanovo.

Po hodinách rozebírání se ukázalo, že je spodek motoru jako nový. Nikde známky zakarbonování, šálky krásné, neopotřebované.

Už nezbývalo moc peněz, takže jsme se domluvili, že na 6. píst dáme nové pístní kroužky a 3. píst koupíme úplně nový, protože ten to schytal nejvíc. Není to zrovna ideální řešení, ale v situaci, kdy nemáte ani peníze ani auto už nemáte moc na výběr.

Věřte mi, už jsem pokukoval po kanistru benzinu a zapalovači.

Znovu jsem nechal zkontrolovat vstřiky a údajně jeden nebyl úplně OK (pak si nechejte něco repasovat).

Mytí auta

Vypadá, že bude jezdit, konečně si můžu pohrát s lakem

Dali jsme nový píst, nové pístní kroužky, složili a teď už vypadá, že bude jezdit. Musím zaklepat. Zatím se nic neozývá :). Po 8 měsících a statísících peněz je to dobrá zpráva.

Pětku jsem si konečně mohl přivézt na dílnu a pustit se do práce. Už mě stála hodně peněz, času i nervů, tak jsem si řekl, že jí alespoň udělám hezkou.

Beru Lather, kyblíky a jdu umývat. Samozřejmě Iron na dekontaminaci.

Leštění laku

Rozhodl pro jednokrokové leštění a keramiku

Bohužel se mi nedostává moc volného času, takže jsem lak musel trochu "odfláknout". Za ty léta nešetrného mytí by si zasloužil precizně vyleštit, ale to by mi zabralo tak 4 dny a to si nemůžu dovolit.

Vyřešil jsem to kulantně - jednokrokovým leštěním. Vzal jsem S20 pastu a fialový kotouč a šel na to. 

Leštil jsem zhruba 12 hodin. Překvapilo mě, kolik jsem toho "eSdvacítkou" odleštil a stará BMW nemají zrovna měkký lak.

Teď už zbývá jen odmastit a natáhnout ochranu laku - dám Caramics.

Pro Caramics jsem se rozhodl rychle. Chtěl jsem ho pořádně vyzkoušet.

90 000 kilometrů ročně najezdím a je mi jasné, že rok při takovém nájezdu kilometrů, fungovat prostě nemůže. Takže kolik vydrží?

Keramická ochrana laku Auto Finesse Caramics

Nanášet Caramics je skoro snažší jak voskovat

Jednoduchost aplikace v Anglii vyřešili dokonale. Jeden napuštěný sáček vystačí přesně na 4 díly auta. Jakmile jsem nanesl Caramics na poslední, vzal jsem hadýrku a začal otírat Caramics z prvního dílu. Takže to celé odcípá, což mám rád.

Jakožto každá keramika, je ideální auto nechat alespoň 4 hodiny stát v garáži. Dalších několik dní ho vůbec neumývat šamponem, max oplachovat vodou.

Keramika tak správně vytvrdne a vydrží co má.

Ačkoliv jsem toho názoru, že 90 % "lesku" dělá leštění, tak se neubráním pocitu, že má Caramics moc hezký mokrý efekt. Což je skvělé. To byla zatím jen výsada vosků.

Šetrné mytí auta

I keramika potřebuje stejnou péči jako vosk

Nepočítejte s tím, že si na auto dáte keramiku a na rok jste neprůstřelní :). Tak to bohužel není.

Ke keramice se musíme chovat úplně stejně šetrně jak k vosku. Umývat pH neutrálním šamponem a vyhýbat se agresivní chemii na veřejných wapkách.

Finesse během pár měsíců přijde s keramickým detailerem a šamponem s keramikou, na což jsem osobně hodně zvědavý.

Nehledě na to, že si tak budem moci o keramiku daleko více pečovat. Detailery s voskem totiž nejsou úplně vhodné patlat na keramiku.

Pokud jde o mě, vždycky začnu aktivní pěnou Avalanche a pak klasiku Lather a ručně umýt :).

Objednávky a dotazy: 730 731 777 (po-pá 10-18)

Pečujte o svůj vůz i na Slovensku

Košík: 0