Jak se starat o plátěnou střechu kabrioletu: kompletní průvodce
12. 03. 2025 | Alexis Papadopulos Ukáži vám své ☝ 15leté detailingové know-how o správném čištění a impregnaci plátěné střechy kabrioletu – ať ji máte pořád krásnou.
Detailingu se věnuji posledních 15 let života.
Kabriolety mi prošly pod rukama nesčetněkrát (po 10. jsem je přestal počítat).
Viděl jsem zničené střechy – jen kvůli špatnému mytí.
Nosil jsem dýchací masku, když ze střechy táhla plíseň.
Sundával jsem zákazníkům zaschlou impregnaci z laku, kterou si tam sami nastříkali – ani o tom nevěděli.
No...
Aby sem vám nic podobného nestalo, sepsal jsem v následujících řádcích celé moje know-how o správném čištění a impregnaci plátěné střechy kabrioletu
Ale prvně si udělejme jasno, co plátěná střecha potřebuje:
- Pravidelnou očistu (většinou při údržbovém mytí auta).
- Hloubkové čištění (jednou za čas před impregnací, ať jsou vlákna čistá).
- Impregnaci (odpuzuje špínu, vodu a přidá dodatečnou UV ochranu).
- Zůstávat rozložená (kdo nechává střechu složenou, vrásky ho neminou).
Wapka?
Wapka = průser.
Plátěná střecha je citlivá (!) na tlakové mytí.
Patřím mezi opatrnější detailery... na střechu kabrioletu wapku neberu... nikdy.
Proč?
Vytrhaná vlákna a švy, světlé mapy od paprsku vody. To všechno už jsem viděl!
A to já nechci riskovat.
Kór na autech zákazníků... ani na svém.
Jasně, dokážeme riziko minimalizovat: kropením z větší dálky, tryskou se širokým rozptylem, snížením tlaku wapky (málo wapek má regulaci tlaku).
I tak dávám přednost hadici s koncovkou, která se chová jako sprcha (třeba ta od Gardeny).
Volba je na vás. Rizika znáte :).
Jak pravidelně umývám střechu
Nejsem zastánce umývání plátěné střechy stejným způsobem jako umývat auto – pokud to není nezbytně nutné.
Proč?
- Látka je citlivý materiál. Kór když používáte nekvalitní chemii. Trpí i mytím mycí rukavicí – vlákna o sebe drhnou.
- Každé mytí snižuje funkčnost impregnace.
- Vlhkost je náš nepřítel – v látkové střeše se rády množí plísně a houby. Máčet střechu chceme co nejméně.
Když z nějakého důvodu potřebujete střechu umýt, doporučuji pH neutrální autošampon (třeba Auto Finesse Lather) a mycí rukavici z co nejjemnějšího mikrovlákna. Netlačit! Umývat rovnými tahy ideálně ve směru vláken.
Raději mám pH neutrální aktivní pěnu (třeba Auto Finesse Avalanche) – nanést, nechat působit, spláchnout. Běžnou špínu hravě očistí.
Střecha není velká, aktivní pěnu si můžu namíchat do ručního napěňovače (třeba IK FOAM PRO 2+).
A co mám úplně nejraději?
Vysávání.
Nejezdíte-li v marastu, bývá střecha jenom zaprášená. Vezmu vysavač, hubici s kartáčkem (klidně i klasickou) a střechu vysaju. Netlačím, vysávám po směru vláken. Vysaju z ní vrstvu prachu – to stačí.
Zbytek auta klasicky – voda, autošampon a mycí rukavice.
Hloubkové čištění střechy – před impregnací
Hloubkové čištění je jiné než pravidelné mytí.
Čemu tím prospějeme?
- Pročistíme střechu do hloubky.
- Dostaneme čistič ke každému vláknu.
- Vyčistíme odolnou špínu, zárodky plísní a hub.
- Sundáme zbytky původní impregnace.
- Nachystáme střechu na impregnaci – správně se uchytí pouze na čistá vlákna.
Co budeme potřebovat:
- Čistič na střechy kabrioletu (třeba Auto Finesse Rag Top Cleaner).
- Kartáček se středně tuhými štětinami (ani moc měkké, ani moc tvrdé, třeba Gyeon Q²M LeatherBrush).
- Štětec na na kraje a špatně přístupná místa (též střední tuhost štětin, třeba ValetPRO Soft Brush).
- Nitrilové ochranné rukavice.
Postup hloubkového čištění střechy kabrioletu:
Hloubkové čištění a impregnace zabere dost času (čištění, schnutí střechy, impregnace a schnutí impregnace). Vyhrazuji si celý den.
Pracuji vždy ve stínu a na chladném povrchu.
První jde na řadu střecha. Zbytek auta umyju pak.
Začínám vysátím – stačí, pokud je jen zaprášená. Pokud je špinavá až zanedbaná, šplíchnu pH neutrální aktivní pěnu.
Potom...
Vezmu hadici se zahradním nástavcem a nastavím ho na sprchu. Střechu opláchnu a navlhčím zároveň. Má-li střecha viditelná vlákna, oplachuji po jejich směru.
Rozdělím si střechu na 4 části. Budu je čistit postupně.
Beru čistič na plátěné střechy. Rozpráším ho a snažím se, ať pokrývá celou část co čistím. Dávám ho víc – ne jen "lehkou mlhu". Nechám ho chvíli působit a beru kartáček.
Kartáček ještě properu v čisté vodě a vodu z něj vytřepu – ať je jen vlhký.
Jdu čistit.
Čistím rovnými tahy (ideálně po směru vláken). Krouživé pohyby nevadí, ale opatrně.
Netlačím!
Štětiny s čističem projdou mezi vlákna. Čistič nemusí pěnit jak pěna do koupele. Trocha povrchové pěny je OK.
Jakmile mám část dočištěnou, ještě nesplachuji. Zase nechám čistič působit.
Pokračuji na další část. Čistím stejným způsobem (kartáček si proplachuji v čisté vodě, chci mít štětiny čisté, kór když je střecha hodně špinavá).
Na kraje a hůř přístupná místa beru štětec – je přesnější.
Střechu oplachuji po polovině, ale záleží...
... když jde čištění rychle, klidně pročistím celou střechu a pak ji jednorázově opláchnu. Pokud to jde pomalu, raději dříve.
Pozor, oplachování není sranda!
Když jsem začínal, dělal jsem chybu.
Střechu jsem opláchnul... jednou.
To je málo.
Čistič se dostává hluboko mezi vlákna. Oplachuji tak dlouho, až mi přestane lézt ze střechy pěna.
Schválně si zkuste na střechu u oplachování trochu zatlačit. Zapění. Pokud ne, je to dobré znamení :).
Dočištěno, opláchnuto.
Teď nechám střechu proschnout.
Schnutí urychlí vysavač na vodu. Nedoporučuji huňatý ručník. Vlákna z ručníku budou všude a ještě můžete poškodit vlákna střechy (když už ručníkem, tak metodou přikládání).
Rychlé shrnutí:
- Prvně střechu vysaju.
- Silně znečišťěnou střechu vezmu ještě aktivní pěnou.
- Střechu opláchnu a tím navlhčím (nepoužívám wapku).
- Rozdělím si střechu na čtyři části a čistím postupně.
- Rozpráším čistič a nechám chvíli působit (dávám čističe trochu víc).
- Čistím kartáčkem rovnými tahy (netlačím, jen lehce).
- Zbytky čističe oplachuji po půlce střechy – většinou. Dávám si záležet. Čistič se dostává hluboko a musíme ho důsledně opláchnout.
- Střechu nechám vyschnout. Schnutí urychlí vysavač na vodu. Sušení ručníkem pouze přikládáním. Použitelný je elektrický vysoušeč, ale kvalitní (třeba BigBoi) – mají filtr a nefučí mastný bordel z motoru.
Done! Teď ji máme nachystanou na impregnaci.
Impregnace střechy
Teď pozor.
I bez chemické impregnace střecha většinou NEPROTEČE.
Totiž... kvalitní plátěné střechy mají zhruba uprostřed membránu, která nepropustí vodu.
Když už protéká, tak ve švu, ohybu nebo dosedu. A nebo má poškozenou membránu.
Takže co nám impregnování přináší?
- Odpuzuje nečistoty.
- Odpuzuje vodu, střecha nevlhne a nevznikájí podmínky pro plísně a houby, které střechy kabrioletů milují.
- Střecha se lehce oplachuje a čistí.
- Dodatečná UV ochrana – vlákna jakous takous UV ochranu mají, ale více = lépe.
Vždy impregnujeme do hloubky vyčištěnou střechu (ať jde na čistá vlákna... ne špínu).
Co budeme potřebovat?
- Impregnaci textilní střechy (třeba Auto Finesse Rag Top Protector).
- Maskovací pásku (třeba 24mm Carpro).
- Maskovací fólii na malování (mají ji v Bauhausu).
- Čistý kartáček (třeba Gyeon Q²M LeatherBrush).
- Ideálně ochrannou masku FFP3 nebo rovnou polomasku.
Důrazně doporučuji zakrýt maskovací fólií celý zbytek auta – vše krom střechy.
Proč?
Impregnace má rozprašovač – většinou. Při troše nepozoronosti dosedá aerorosol z rozprachu na místa, která byste vůbec nečekali.
Nesetřete-li hned, zaděláte na problém – zaschlá impregnace jde špatně dolů.
Jasně... argument lidí co nezakrývají je: když se netrefíte, hned otřete.
Jako jo...
Záleží na Vás, já zakrývám. Nic mě nesvazuje, nemusím hlídat okolí, plynule rozprašuji.
Takže.
Schovám okolí střechy pod fólii – vše krom střechy.
Vezmu impregnaci, protřepu a ladným pohybem ruky rozprašuji.
Tady pozor! Existuje hodně triků jak na to. Jeden říká: dávej impregnace hodně. Druhý říká: dávej decentní vrstvu.
No...
Vždy se mi osvědčilo dávat impregnace víc – né vyloženě polít, ale prostě víc než jemně. Jakmile jsem dal jemnou vrstvu (i když 3x), nefungovala mi jako když jsem nešetřil.
Střechu si rozdělím většinou na 2 poloviny. Rozpraším výraznou vrstvu na první polovinu a vezmu čistý kartáček (čistý je důležitý, nechci v něm zbytky čističe nebo špíny). Kartáčkem vmasíruji impregnaci do vláken – rovnými tahy, jemně, netlačím.
Proč?
Impregnace se dostane na štětiny kartáčku a ty ji dostanou do hloubky mezi vlákna střechy.
Stejně udělám druhou polovinu střechy.
Nelekněte se, střecha může být zezačátku někde tmavší, jinde světlejší. Až pokryjete střechu celou a impregnace zaschne, pigment se srovná.
Většina textilních impregnací je vrstvitelná... to bych i doporučoval (záleží, jakou máte, vždy se držte návodu výrobce). U Rag Top Protectoru dávám 2 – 3 vrstvy.
Dvě mi fungují skvěle. U třetí jsem benefit navíc nepozoroval – ani po delší době ježdění. Pokud dáváte impregnace v rozprachu méně, nebál bych se 3 vrstev.
Časové okno mezi vrstvami nemám definované. Čekám, až vrstva viditelně zaschne a stejným způsobem nanesu další vrstvu (většinou do 10 minut).
Co je teď důležité?
Impregnace potřebuje v klidu zaschnout. Finální schnutí aspoň 3 hodiny – doporučuji déle. Ideálně přes noc.
Po tu dobu NESMÍ přijít do kontaktu s vodou, vlhkostí nebo mrazy.
Rychlé shrnutí:
- Střechu mám čistou a suchou.
- Okolní části automobilu důkladně zakryji krycí fólií.
- Lahvičku impregnace protřepu a souvisle rozpráším výraznější vrstvu na polovinu střechy.
- Nečekám, vezmu kartáček a rovnými pohyby impregnaci vmasíruji do vláken. Netlačím, jemně a po směru vláken.
- Stejným způsobem udělám druhou půlku střechy.
- Většinou dávám 2 – 3 vrstvy impregnace. Čekám, až se vrstva vsákne, pak dávám další.
- Jakmile mám hotovo, nechám auto do druhého dne stát v garáži – nesmí přijít do kontaktu s vodou.
Hotovo, kabrio je ready na projížďku :).
Bonus nakonec
Shrňme si i důležité pravidla, co plátěné střeše kabrioletu nedělat:
- Nenechávejte plátěnou střechu delší dobu složenou. Vytahuji na každé delší parkování – i když jdu na oběd :).
- Nepoužívejte agresivní chemii. Vysušuje a urychluje blednutí.
- Nedrhněte střechu houbou, ani utěrkou, můžete nenávratně poškodit vlákna.
- Neumývejte střechu autošampony s voskem, keramikou nebo leštidlama. Mohou dělat fleky a poškodit ji – nenávratně.
- Na wapku pozor! Raději hadice se sprchou. Paprsek vody z wapky umí nadělat světlé mapy.
- Houby a plísně jsou nepřítel. Pokud vám střecha zmokne nebo navlhne, dejte jí příležitost proschnout – na vzduchu. Malá a špatně větraná garáž nemusí být ideální. Raději auto vytáhněte ven.
- Čistěte jen čističi určenými na plátěné střechy. Se silně naředěnými APC opatrně, budou ji vysušovat.
- Velký pozor na čištění vrtačkou s nasazeným kartáčem. Kartáč má uprostřed vysoké otáčky a nahromaděnou špínu. Nenávratně může poškodit vlákna střechy. Takhle čistit udržovanou střechu není nutné.
- Dejte pozor pod čím parkujete. Parkování v létě pod stromy není nic moc...
- Pokud to jde, parkujte ve stínu – méně UV záření je vždy lepší :).
Kapičky... musí být :)
Teď už víte, jak se o svůj kabriolet postarat.
Pokud vás zajímá, jak umývat zbytek auta, mrkněte na můj článek jak správně umýt auto.
Kabriolet je úžásná věc. Užívejte ho plnými doušky a větrem ve vlasech :).
Tak zas příště
/Alex