Jak vybrat svoji 1. leštičku v životě

18. 01. 2021 | Alexis Papadopulos Jak vybrat leštičku je otázka za milion, protože na svoji 1. nikdy nezapomenete.

Chcete-li z laku vytáhnout maximum, leštička je must have. Chápu, proč ji chcete! 

A já jsem poslední člověk na světě, který by vám tom bránil.

Naopak. 

Jsem pro každou špatnost, ať stojí co stojí. 

Poradím a podpořím, ať vyberete tu nejlepší. Vše v následujících řádcích.

A nezůstal jsem jen u písmen, natočil jsem i video :).

Leštička Auto Finesse DPX

3 druhy pohybů, základ výběru

Leštičky, o kterých stojí uvažovat, mají 3 základní pohyby.

Čtěte pozorně! 

Rozepsal jsem se o jejich výhodách a nevýhodách, což je pro váš výběr naprosto klíčové.
 

Rotační

Absolutně nejjednodušší a vlastně i nejlevnější pohyb. Točí se v jednom směru jako vrtačka. Na leštičce jen regulujete rychlost otáček.

Ale bacha! Nikdy nepodceňujte sílu rotačního pohybu.
 

+ Výhody:

Rotačka je leštící mašina. Nejefektivněji, nejúčinněji a nejrychleji odlešťuje škrábance. Víc superlativů už mě nenapadá :).

Otáčení v jednom směru a držení otáček, dělá z rotačky leštící mašinu s nejvyšším "řezným" účinkem.

S rotačkou jste přesný jak chirurg. Hlavně u krajů.

Uslyšíte šepot květin. Ze všech dalších pohybů je absolutně nejtišší. Velká výhoda, když leštíte každý den.

Fajn je i jeho variabilita. Uchycení unašeče je jednoduché a na rotačku seženete různě velké unašeče. Malý, velký, střední, jaký jen chcete.

To se hodí, protože auto je členité dost.
 

- Nevýhody:

No...

Každá mince má dvě strany.

S rotačním pohybem doleštit lak do stavu, kdy neuvidíte jediný holográmek je Mission Impossible. Nezmění to ani Tom Cruise.

Rotačka se hold točí v jednom směru a nezpomalí ani o trošku. Díky tomu si pořád děláte jemné hologramy, které je pak potřeba doleštit (ideálně orbitální leštičkou).

Zejména na měkčích lacích to bývá chuťovka.

Tahá!

Sakra dost. Kdo nikdy neleštil bude kulit oči. Je to o zvyku, ale tahá a není to 2x pohodové leštění.
 

Orbitální pohyb

Třeba Auto Finesse DPX.

Rotační pohyb je leštící mašina, ale orbitální změnil pravidla hry.

Jestli něco rozšířilo obor leštění laku v masovém měřítku, byl to právě orbitální pohyb.

Přišel s ním tuším Rupes v roce 2010 a od toho roku začalo leštění raketově růst.

Oproti rotačnímu pohybu chodí při otáčení ještě do strany (výkmit). Celý systém je chycený na excentru a je úplně volný. S unašečem lehce zatočíte.
 

+ Výhody:

Zručný člověk, který okouká držení a základy, zvládne s orbitální leštičkou leštit, aniž by nadělal víc škody než užitku.

Výkmit neustále dolešťuje lak a neděláte si hologramy jako s rotační leštičkou. A pokud ano, na vině je hrubší pasta a kotouč, což snadno doleštíte když potom přehodíte na jemnější kombinaci.

Laku s orbitální leštičkou není takové teplo.

Proleštit lak je skoro nemožné.

Teprve orbitální leštička udělá z laku naprosté zrcadlo.
 

- Nevýhody

To je tak, když je plus zároveň i mínus.

Zdaleka nedosáhne rychlosti leštění rotačky. S orbitální leštičkou lak spíš víc hladíte. Řekněme ten "řezný" výkon je ze všech 3 pohybů nejnižší.

K tomu postrádá přesnost. Unašeč chodí díky výkmitu do strany a když dojíždíte ke kraji, musíte na to dávat bacha. S rotačkou jste přesný jak chirurg.

Tím, že je celý systém chycený na excentru, je úplně volný a rád zpomaluje. Zejména na vyboulených tvarech kapoty. A to snižuje účinnost leštění.

Dále doporučuju protihluková sluchátka :). Koupil jsem je v Bauhausu. Oribtální leštička kvílí, jak když zabíjí hyenu řetězem.

Na druhou stranu tímhle nevýhody končí a za mě jsou minimální oproti tomu, jakou lehkost a pohodu leštění orbitální leštička přináší.

Asi proto neznám detailera bez orbitální leštičky v šuplíku. Alespoň v ČR ne :).
 

Nucený pohyb - to nejlepší z obou světů

Třeba Vertool Force Drive.

Někomu se podařilo spojit sporťák s limuzínou.

Nucený pohyb bere z rotačního pohybu účinnost, nezpomaluje, drží otáčky
z orbitálního výkmit, aby nedělal hologramy.

Problém trochu je, že zůstává někde mezi.
 

+ Výhody:

Škrábance odlešťuje výrazně rychleji než orbitální pohyb. Ozubené kolečko uvnitř mechanismu pořád tlačí unašeč kupředu a nezpomaluje.

Menší výkmit taky dělá své. Účinnosti rotačního ovšem nedosáhne.

V dosti případech díky výkmitu leští bez hologramů.

Na tvrdším a některých středně tvrdých lacích zvládne i jednokrokové leštění. Do doby, než pod ruce dostanete měkčí lak. Pak se bez orbitální leštičky k laku jak zrcadlo protrápíte.
 

- Nevýhody:

Podobně jako u rotačního pohybu i nucený pohyb tahá. Né tolik jak rotačka, ale tahá :).

Zmínil jsem to už výše, doleštit měkčí lak s nuceným pohybem bez jediného hologramu, je Sci-Fi.

V dosti případech mi přišel i hlučnější než orbitální leštička, která je sama o sobě hlučná.
 

Strojní leštičky

Na velikosti záleží

A nevěřte ženské, která říká, že ne :).

Velikost unašeče (plocha kde připnete kotouč) je zásadní pro finální výběr.

Velká leštička rychle zvládá velké plochy. Ovšem menších ploch a záhybů je na autě taky hodně...

Takže:

Rotačky jsou ve velikostech variabilní. Mají jednoduché uchycení a výrobci nabízí různé velikosti unašečů. Ze startu mají rotačky obvykle 125mm unašeč na střední 145mm kotouče.

Orbitální leštičky často značí podle rozsahu výkmitu.

1. 21 mm výkmit - ta je většinou osazená větším 150mm unašečem na velké 165mm kotouče.
2. 15 mm výkmit - má menší 125mm unašeč na střední 145mm kotouče.
3. 75 - malá leštička s 12mm výkmitem a malým 75mm unašečem. Je perfektní na úzké plochy.
4. iBrid - super mini leštička na malinké 40mm kotouče. 

Nucených pohybů je málo, výrobci jako Rupes, Vertool či Flex mají jen 1 leštičku s nuceným pohybem.

Konkrétně 8mm výkmit a 125mm unašeč.
 

Jak to rozseknout?

Víme, jaké jsou druhy pohybů, jejich výhody a nevýhody a velikosti.

Takže co teď :).

Jak to rozseknout
 

O výběru přemýšlím ve 2 rovinách:

1. Hobby - předpokládám, že budete pořizovat jednu leštičku, která bude na dlouhou dobu i jediná vaše leštička.

Pak mám jasno! Vybral bych 15mm orbitální leštičku se 125mm unašečem - Auto Finesse DPX nebo Rupes LHR 15 MARK III.

A to z jednoho prostého důvodu - 15mm je nejuniverzálnější leštička ze všech.

Na většině menších a užích ploch se 145mm kotouč a menší výkmit dobře popasuje.

Vyleští s přehledem i větší plochy (kapota, střecha). 15mm výkmit je akorát. Nedělá další hologramy a perfektně dolešťuje.
 

2. Byznys - v tomhle případě přemýšlím jinak. Budete leštit pravidelně a v tu chvíli potřebujete účinnost, rychlost a komfort.

Proto bych šel rovnou cestou 3 leštiček: rotačka, velká 21mm orbitální (Rupes LHR 21 MARK III) a malá 75 (Rupes LHR 75 E).

S rotačkou rychle a efektivně vyleštíte auto od nejhlubších škrábanců a velkou 21mm orbitální a malou 75 pak celé doleštíte do super lesku.

Ovšem chápu i situaci, kdy nemáte peníze na 3 leštičky hned ze startu.

Pak doporučuji cestu jako hobby - 15mm orbitální leštičku se 125mm unašečem. Zase, nejuniverzálnější leštička, která poslouží dlouho.
 

Orbitální leštičky

Drahou nebo střed?

Když srovnám dražší Rupes leštičku s levnější Auto Finesse je to stejné jako BMW 5 vs. Octavia. Obě auta mě odvezou z bodu A do bodu B.

Jen BMW bude tišší, bitelnější, pohodlnější.

S leštičkama je to úplně stejně. Obě odvedou stejnou práci, jen dražší bude ve všech ohledech pohodlnější.

Úplně vynechme Trabant :). S leštičkou typu Lidl, kterou vyhrabete v koši mezi funkčním prádlem a ještě se u toho říznete o pilu na dřevo, nejde dělat precizní korekci laku.

Pro hobby leštění jednou za čas, kdy leštíte svoje auto, auto rodičů a kamarádů klidně sáhněte po leštičce z cenové kategorie 5.5 - 7 tisíc.

Jít rovnou pro Rupes či Flex (12 tisíc +) mi dává smysl ve chvíli, kdy rozjíždíte vlastní detailingové služby. Bude méně vibrovat, bude tišší, vyváženější a to při každodenní práci oceníte.

 

Takže to je celá omáčka okolo leštiček :). A že je hustá.

Ale věřím, že vám udělá v problematice strojních leštiček jasno. Klidně si nechejte článek uležet a vraťte se k němu za pár dní.

Natočil jsem na tohle téma i video (viz. níže), budu rád, když ho zkouknete.

Když vám bude cokoliv nejasné nebo budete potřebovat konzultaci, klidně mi napište e-mail na ptejtese@vlesku.cz nebo brnkněte na 770 144 424 a proberem to. 



Tak zas příště!


/Alex

Objednávky a dotazy: 770 144 424 (po-pá 10-17)

Pečujte o svůj vůz i na Slovensku

Košík: 0