Jak umýt a ošetřit auto po zimě?

14. 03. 2022 | Alexis Papadopulos Sůl rozežírá vše co potká, proto je očista po zimě důležitější než jste si dosud mysleli.

Zima


Teploty stoupají, zoncna začíná rumplovat a solit budeme doufám jen vepřový.

Jaro!

V zimě dostane auto extrémně na prdel. Sůl rozežírá vše s čím se potká.

A věděli jste, že posypovou sůl jen samotná voda neodmyje?

A že umýt auto po zimě není jen o přeběhnutí laku autošamponem?

I vosk bude na pokraji sil...

Sepsal jsem, jak umýt auto po zimě - 3 minuty čtení.
 

Auto Finesse Citrus Power

Na posypovou sůl je voda krátká

Jenom studená voda nestačí, i když má velký tlak.

A to platí i při mytí v zimě.

Kuchyňskou sůl známe všichni, ale posypová má trochu jiné složení. Kuchyňská je ve vodě rozpustná. Posypová nikoli! A to je kámen úrazu.

Při tvrdých mrazech do posypové soli přimýchávají ještě chlorid vápenatý, který její výdrž podpoří.

Proto je fajn mít kyselé produkty typu Auto Finesse Citrus Power nebo Auto Finesse Dynamite v domácím arzenálu autokosmetiky.

Kyselé přípravky rozpouští sůl.

Postup je: šplíchnout čistič > nechat působit > důkladně spláchnout > ideálně znovu umýt autošamponem a mycí rukavicí.

Samozřejmě v případě podvozku mytí rukavicí není úplně reálné :).


Bidet pro auta existuje

V následujících řádcích pochopíte, proč preferuji ochranný nástřik podvozku a dutin.

Podvozek  je v 1. linii proti silničnímu marastu. Ovšem ruku na srdce, dostává za to od vás adekvátní péči?

Já myslím, že ne :). Umyjete kastli a nazdar.

Říkám tomu likvidační rez a ta začíná od podvozku. 

Voda se solí nateče do všech zákoutí, dutin a tam pracuje.

Jasně, tomuhle se člověk nevyhne, pokud chce v zimě jezdit. Proto je nástřik podvozku ideální prevence. Vydrží zhruba 2-3 roky.

Ok, máme slanej marast na podvozku, co teď? Jsou 3 relativně dostupné možnosti.

  1. Některé veřejné wapky mají box s mytím podvozku. V podlaze jsou silné trysky. To není špatný, doporučuji program párkrát zopakovat a s autem trochu cuknout dopředu dozadu.
  2. Vysoké nájezdy a wapka. Je to trochu drbačka, ale účinná metoda. Ideálně spojit s chemií jako je Citrus. Pláštěnka must have :).
  3. Existuje speciální nástavec na wapku pro mytí podvozku. Klasický osobák ani nemusíte zvedat. Má to kolečka a silné trysky směrem nahoru. Je to jak vysávat pod sedačkou.

Mytí


Očistu podvozku je super spojit s deštěm. Auto prostě pořádně protáhnu v dešti. Ideálně né hned 1. jarním, kdy je na silnici hodně marastu, ale třeba 2. jarní. Silnice už budou spláchlé. Řídím se jednoduchým pravidlem: lepší dešťovka jak posypová sůl :).

Špinavý motor

Důslednější mytí s předmycí chemií

Nezapomeňte na motorový prostor a chladiče. Tam sůl chodí jak do nákupáku.

Jak jsem psal výše, kyselé přípravky rozpouští sůl.

Čili než jdu do kontaktního mytí, chci na co nejvíc míst nanést kyselou chemii, ať to vymyjete i ze spár.

Ideální je Citrus popř. Gyeon Q2M Bug & Grime. Aktivní pěny, zejména ty "silnější", bývají spíše zásadité, což snižuje jejich efektivitu rozpouštění soli. Ovšem lepší než nic.
 

Kontaminovaný lak

Dekontaminace minimálně chemická

Zimní období je dlouhé a pravděpodobně jste na auto výrazněji nesáhli od listopadu.

Doporučuji minimálně chemickou dekontaminaci od polétavé rzi Auto Finesse Iron Out.

Asfaltu bude teoreticky méně, ale nevynechal bych Auto Finesse ObliTARate. Máte-li nataženou ještě funkční keramickou ochranu berte pH neutrální Gyeon Q2M TAR.

Clay bych nechal opět až jako poslední možnost, pokud by chemická dekontaminace nestačila.
 

Navoskované auto

Vosk bude pryč nebo mele z posledního

Většina přírodních i syntetických vosků bude po zimě hin.

Pakliže máte keramickou ochranu a bude funkční, tenhle odstavec můžete přeskočit.

Vosk bude potřeba znovu nanést. Po Dekontaminaci > mytí > doporučuji čistící leštěnku před voskem Auto Finesse Rejuvenate.

Zase z laku udělá dětskou prdelku, očistí zbytky starého vosku a nachystá lak na nový vosk. Takový win-win.
 

Leštění chromu

Detaily dělají výsledek

Chromovaná výfukovina a lišty okolo oken budou po zimě zaoxidované.

Tohle pořeší leštěnka na chrom a mikrovláknová utěrka.

Nevynechal bych ani nelakované plasty a gumičky. Ať mají UV na léto.

No a úplná třešnička na dortu, pneumatiky :).
Lesk na pneumatiky


Tak ještě jednou

Očista po zimě je o důslednosti. Motorový prostor, chladiče, podvozek, špatně přístupné zákoutí a spáry prostě potřebují po zimě trochu lásky.

Po zimě dělám 1 tuhle velkou očistu.

Zbytek jara, léta a podzimu už jedu tradiční údržbu :).

 

To je pro dnešek vše.

Tak zas příště!

/Alex

Objednávky a dotazy: 770 144 424 (po-pá 10-17)

Pečujte o svůj vůz i na Slovensku

Košík: 0