5 způsobů jak se starat o leštící kotouče

02. 06. 2024 | Alexis Papadopulos Leštit a neprášit! Zbožné přání nás leštičů a taky častá otázka u nás na webu. Takže co pro to můžeme udělat?

Jak se starat o leštící kotouče

2 roky zpátky jsem natočil legendární video o leštění.

A pak...

Uhodnete, co byl nejčastější dotaz? 

"Jak se mám starat o leštící kotouče?"

Ok, tak si to pojďme ukázat.
 

Kotouče čistíme...

  1. Už v průběhu leštění.
  2. Bezprostředně po leštění.

Kdo to podcení, okolí v prach se obrátí :).

Držme se hesla: leštit a neprášit.
 

V průběhu leštění: 2 způsoby

Aby kotouč i pasta odváděli správnou práci, musí spolu koexistovat. 

Je to symbióza.

Je to o vyváženém poměru pasty a materiálu kotouče.

Nesmí se to přehnat ani s jedním. Starou pastu z kotouče průběžně odčišťujeme.

Většinou kotouč čistím po jednom panelu. Ale není to dogma! Vždycky záleží, jak dobře nebo špatně leštění odcejpá.

 

Čištění leštícího kotouče kartáčkem

Způsob 1.: Kartáček

Nejdostupnější způsob čištění kotouče. Kartáček stojí pár korun. 

Je nenáročný, efektivní a vyčistí dostatečně. 

Měl by mít nylonové štětiny. Ani tvrdé, ani měkké. Zlatý střed.

Jako třeba tenhle kartáček od Poky.

Workflow: 
– Leštičku pustíme na nejnižší rychlost.
– Otočíme se směrem od auta a přiložíme kartáček ke kotouči. Bez velkého tlaku. Stačí středně.
– Chvíli drandíme.
– Hotovo :).

Plkneme pastu a pokračujeme v leštění.

Občas je fajn kartáček očistit utěrkou, pokud je hodně zanesený pastou. Nebo vykoupat v teplé vodě, pokud je to fakt špatný.
 

Čištění leštícího kotouče kompresorem

Způsob 2.: Kompresor

Na čištění kotoučů mám kompresor strašně rád.

Je rychlý, efektivní a hlučný :). 

Na vlněné či mikrovláknové kotouče pecka. Vyfouká pastu až z pórů.

Workflow:
– Leštičku pustíme na nejnižší rychlost.
– Otočíme se pryč od auta a foukáme od středu kotouče směrem ven.
– Chvíli pofoukáme až je kotouč čistý a už se to nijak nezlepšuje.
– Hotovo :).

Kompresor má i nevýhody – dražší na pořízení, může rozfoukávat prach a může flusat mastnotu.

Ale výhody převažují. Rychlost, přesnost a důslednost.
 

3 způsoby čištění kotoučů – po leštění

Kotouč stačí pořádně vyfoukat a je to OK.

To je zdání, které klame!

Pasta je hluboko v pórech a ven ji dostane jen pořádný welness. Pokud ji tam necháte, ztvrdne a kotouč příště práší jak polňačka po měsíci sucha.

Takže...

Jakmile doleštím, dám si pití, sjedu soc. sítě a odpovím na dotazy.

Všechny použité kotouče ještě jednou pořádně projedu kartáčkem a kompresorem.

Zničené a do dalšího leštění nepoužitelné... letí do popelnice.

Ty s potenciálem dalšího leštění hodím do krabice a odvezu domů...

... na welness!
 

Praní leštících kotoučů v pračce

Způsob 1.: Pračka

Klasická pračka.

Méně pracná metoda. Naházíte, zapnete, vytáhnete.

Osobně nepoužívám. Pračka úplně nevytahá zbytky pasty zevnitř, hlavně u pěnových kotoučů.

Druhak se mi nechce doma zasírat pračku :).

Kdybych měl erární, ok.

Workflow:

– Perte ideálně na kratší program. Do 40 stupňů.
– Bez aviváže a ideálně pracím přípravkem na mikrovlákna.
 

Způsob 2.: Ruchadlo

Teď si dělám srandu :). 

Ale skoro tak vypadá.

Používá se hodně v Americe. Říká se mu pračka na kotouče, ale není to doslova.

Pračka na kotouče

Je to vlastně kbelík se zaobleným dnem, k tomu je takové ruchadlo s filcem, na který se přilepí kotouč.

Na kotouč se šplíchne čistič a mačká se o dno kbelíku.

Jako jo! Funguje to dobře, nemůžu říct půl slova.

Ale nikdy mě to nějak neohromilo. Ani cenově. 
 

Ruční praní leštících kotoučů v umyvadle

Způsob 3.: Umyvadlo

Moje nejoblíbenější :).

A zadarmo.

S kotoučema se doslova pomazlím.

Je důležité nespěchat. V klidu.

Workflow:
– Napustím umyvadlo teplou vodou (né vřelou).
– Šplíchnu na kotouče naředěné Auto Finesse Verso (1:4).
– Položím kotouč na hladinu a nechám Verso chvíli působit.
– Kotouč ponořím, vytáhnu a masíruju. Od středu kotouče směrem ven.
– Namočím a pokračuju, klidně si došplíchnu Verso. Opakuju tak dlouho, až z kotouče teče jen čistá voda. (Né bílá jako mléko.)
– Čistý kotouč ještě důkladně propláchnu v teplé vodě.
– Kotouč vymačkám od zbytků vody a položím leštící stranou na utěrku.
– Nechám volně uschnout.

Drbačka? Jo je, přiznávám, ale kotouče jsou jak nové :).

A ještě bonusový tip: po mycí procedůře je fajn nalepit kotouč na leštičku a pozvolna pouštět. Přebytečná voda vylítá a uschnout rychleji.
 

O tom, jak se starat o leštící kotouče jsem natočil i video, mrkněte:


 

Tak zas příště!

/Alex

Objednávky a dotazy: 770 144 424 (po-pá 10-17)

Pečujte o svůj vůz i na Slovensku

Košík: 0